mandag 10. oktober 2011

Santa Cruz

Har hatt noen fine, hektiske og varme dager i Santa Cruz. ICEL har ett forsamlingslokale i denne byen. Tidligere var det misjonærer her i tillegg til nasjonale arbeidere. I dag er pastor Edwin Rios alene tilbake.

Det er ikke veldig mange som møter opp på ungdomskveldene i "Torre Fuerte". 11 stoler var satt frem til samlingen på lørdags kvelden. Normalt er det fra 5-15 ungdommer kunne Edwin fortelle meg. Når de har noe helt spesielt på programmet, kan det komme ca. 30.

Det var ikke på grunn av at jeg skulle ha andakt denne kvelden, at det bare kom 3 stk. Ingen i forsamlingen visste at jeg skulle komme denne helgen nemlig.

Du som ber til Gud må be for pastor Edwin og kona., samt ungdommene i denne kirka.

Etterpå møtet var hele gjengen på et senter for å spise. Mange hilsener fra Jaime= Haime (tv) til en rekke personer i Norge.

På Søndag var det flere ungdommer på møte. På mange måter er søndagsmøtet mer et ungdomsmøte enn lørdagskvelden.

Til min store overraskelse dukket det opp noen "gamle" bolivia-misjonærer på møtet, Bernt Egil og Gunn Strømme.
Ikke lett for meg da......å skulle preke på spansk....med slike erfarne misjonærer til stede.

Mange her ute i Bolivia har sagt at jeg er så lik på "Bernardo" = Bernt Egil. Dette fikk vi virkelig se nå. Eneste forskjellen på oss er alderen.
Søndags kveld reiset Edwin og jeg et godt stykke utenfor byen. Der samles det regelmessig en gjeng til møte.

Denne kvelden satt vi ute under en åpen himmel, med nesten fullmåne og 28 varme grader og så på film.

Filmen handlet om å være rede når Jesus kommer for å hente oss. Edwin var veldig direkte i sin tale etter filmen. "Hvem her er rede til å bli hentet av Jesus denne kvelden?" Alle, unntatt de 6 ungdommene på første benk rakte opp hånda.

Litt senere i talen sa Edwin; "Hvem er det her i kveld som har Jesus i hjertet eller som ønsker at Han skal få bo der?" Alle rakte opp handa.

Disse ungdommene som var på dette møtet i kveld, er nok blant dem som kommer fra litt fattigere kår. Men..... som jeg ønsker at de skal få muligheten til å komme på nyttårsleiren som ICEL skal arrangere i Santa Cruz. Be for dem! Kanskje noen også kan få muligheten til å være med på bibelkurset på CLET i januar.

Bilulykker ser jeg hver gang jeg er på reise. Her var det en fyllekjører som havnet i den dype grøften. Jeg står i vinduet på rommet mitt og tar dette bildet. Mange er de som har havnet i alkoholens dype grøft her i Bolivia. Ikke lett å komme seg derfra.

Mens jeg har vært i SC, har jeg kjøpt meg mat på en bensinstasjon som har døgnåpent like ved mitt alojamiento. Her kommer folk kjørende inn, fyller drivstoff, parkerer, setter seg ned ved ett av bordene, kjøper noen bokser øl eller en flaske sprit, drikker opp dette (i festlig lag med andre) for deretter å sette seg i bilen og kjøre videre.

HB

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar