mandag 5. september 2011

24 innenfor porten og 7 utenfor.

På bildet over: Pastor Eduardo (t.v) begynner å få hjelp av ungdommene med spilling til allsangen. FLOTT!

Fredag 2. september reiste jeg igjen til Acasio. Vel fremme,utpakket, pluss en liten middagshvil, går jeg ut i de trange små gatene i Acasio for å invitere ungdommer til møte.
>
Skolen slutter litt tidligere på fredagene. En del ungdommer har da anledning til å leke litt. Men mange blir sendt ut på markene for å gjøre forskjellig slags arbeid.
Fernando på 12 år møter jeg langs veien ved 17 tida. Da har han en stor bør på ryggen med ved. Han er ikke store karen han Fernando, men den vedbøra han bar, passet mest for en voksen mann. Han smiler fra øre til øre når han får høre at det denne kvelden er “Club de biblia” igjen. Han er en av de trofaste.
>

Som den pessimisten jeg er, sitter jeg i misjonærhuset i sju tida og tenker; “ja, kommer det 10 ungdommer , så er det bra denne kvelden”.
4 trofaste gutter kommer litt tidlig. De er også litt pessimistiske. Men kl. 20.05. kommer det en gjeng på 20 ungdommer. Stua blir nesten full.
>
Jeg serverer all maten jeg har. Den var tenkt til 2 dager. Etterpå leser vi fra bibelen. I kveld handler det om hva som skjer når et menneske dør. Det er “stillt” til å være så mange. De tenker nok på døden og spesielt med tanke på hva som kan skje i Acasio om 2 uker.
>
Fyllefest for de unge i Acasio
Hvert år i Acasio er det en “fiesta” spesielt for de unge guttene. De unge jentene og de eldre fester og drikker nok de også, men festen er først og fremst for guttene. De skal drikke alkohol i 3-4 dager til ende og hele tiden skal de gå i gatene for å sloss. Det er liksom for å bli “mann”. Masse ungdom fra bygdene omkring kommer også inn til Acasio disse 3 dagene festen varer. Ofte ender det med at noen dør i disse slosskampene. “Men sånn er det bare”..........sier noen voksne jeg snakket med på gata i dag.
>
Ja, du skulle kommet til Acasio 20-22 sept. for å sett med egne øyne hvor “fin” alkoholen i kominasjon med menneske, kan være. I juni (9 mnd. lengre frem) blir det født en god del barn av svært unge mødre her. Jentene har ikke så mye de skulle ha sagt imøte med denne slags “manndom”.
>
7 utenfor porten
Lørdags morgen får jeg rede på at kvelden før var det 7 ungdommer som sto utenfor porten og banket på i en time. Vi som var inne i huset hørte ingenting. Porten var nok smekket igjen ved en feil. De 7 ungdommene kom dessuten litt sent. (20.15).
>
Det er jo et talende bilde på teksten om de 10 jomfruene. Tror jeg må tale over den teksten ved en senere anledning. Men du som leser disse linjene, er du blant dem som er rede når Jesus kommer for å hente sine? Eller er du blant dem som blir stående utenfor å banke på porten?
>
Jesus sier til ham: Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg. Joh 14:6
>
“Eier du Jesus så eier du alt!”
HB


24 ungdommer på Club de biblia fredags kvelden i Acasio.
>
Takk for forbønn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar