mandag 21. november 2011

Sucre og Potosí

Som dere har lest på bloggen tidligere så startet vi opp et nytt ungdomsarbeid i kirka "Solo por fe" for 14 dager siden.

Det kom veldig mange første gangen, så vi var spente på hvordan fortsettelsen ville bli.

Gonzalo og jeg bestemte at vi skulle dele gruppen i to. 12-13 åringene og 14-18 åringene.

Andreas og jeg gikk noen timer i gatene for å invitere ungdommene til ny "Club de biblia"

Den første gruppa skulle møte kl. 19.00. Kl. 19.20 var vi i gang. En flott gjeng på 18 stk. kom.
De var engasjerte da vi gikk igjnnom bibelteksten. Ivrige i å slå opp bibelversene.


Andreas hadde en lek til slutt på samlingen. Go gang og fliring!

På den gruppen som startet kl. 20. 15. kom det 5 stk. Men det var ei kjempefin samling det også!

Andreas fikk informert mye om nyttårsleiren og bibelkursene på CLET. Håper de kan komme!



Måtte bare ta bilde av denne traileren som akkurat hadde veltet i de bratte bakkene opp til Potosi. 30.000 liter bensin er i ferd med å renne nedover veien.

I hele natt har jeg kjørt fra Potosi til Cochabamba. Det er så mye bloqueos for tiden, at jeg ville prøve på å snike meg gjennom Callapata på nattestid.

Så en stygg utforkjøring i natt også. Bilen sto i full fyr nede i et juv. En buss hadde stoppet for å hjelpe så det var mange folk der. Jeg møtte sykebilen med blålys.

Da jeg nærmet meg Callapata kunne jeg tydelig se at her har det vært bloqueos i lang tid. Masse steiner i veibanen, store gruslass bare tømt ut i veien, Bildekk, tønner og annet skrot sto som slalomporter for meg.

I selve landsbyen var veien helt stengt, men jeg så noen biler som svingte av veien og ut på slettene/jordene. Igjen er jeg takknemlig for at jeg kjører en høy 4-hjulstrekker. Vi kjørte bare i terrenget. Masse løssand som tidvis gikk halvt opp på hjulene. Noen busser hadde også prøvd seg på denne "Campo-ruten". De hadde kjørt seg fast.

Det kan være farlig å kjøre utenom slike "bloqueos" dersom demonstrantene er hissige. Da kan de finne på å knuse vinduer og ødelegge bilen på andre måter.
Derfor valgte jeg å ligge som nr. 3 i følget på 4 biler.

Det gikk bra!




I Potosi talte jeg på 3 møter i helga. Innslaget som du kan se ovenfor er fra møtet i "Vida Nueva" Søndag formiddag.
Det var fellesmøte med kirka som ligger litt lengre nede i byen.

Det var veldig åpent å tale, ja, nesten vekkelsesluft i møtet. Noen lyttet veldig.

Teksten var fra Lucas 19. 41-44 ; "fordi du ikke kjente din besøkelsestid"

HB

1 kommentar:

  1. Veldig kjekt å lesa og høyra. Men stor englevakt trengs på slike turar og vegar!
    Lukke til!
    Kristian

    SvarSlett