fredag 10. februar 2012

Ikke i Bolivia høsten 2012

Jeg har tidligere skrevet på bloggen at jeg er åpen for å fortsette her ute (uten familien min)  i Bolivia også høsten 2012.
Jeg opplever å ha fått god inngang, spesielt blant ungdommene, men også blant lederne i kirka.
Godt at det ikke bare er "opplevelser" fra min side, men at lederne i kirka også sier det.

Jeg har en stilling som rådgiver og hjelper inn mot pastorene, men mye av tiden bruker jeg sammen med de under 25 år her i Bolivia. 

Glede; er det å ha fått oppleve at mange det siste året har gått over fra dødens vei og til Livets Vei.
Smerte; er det å se de tusener på tusener, bundet, hjelpeløse og forkomne-------"og ingen gir dem noe". (Slik som i fortellingen om den fortapte sønn)

Mange rop har gått opp til Herren; "Hva vil du?"  "Hva er din plan med kirka her i Bolivia?"

Men det er Guds høst.

"Herre se i nåde til dette folket!  Driv arbeidere ut i din høst!"


Fra Charca Marcavi

I går fikk jeg en mail fra hovedkontoret (HK) der det stod at; Lederne på HK hadde bestemt at jeg ikke skal ut igjen til Bolivia høsten 2012. Dette var ikke bestemt på grunnlag av at jeg ikke fungerer i tjenesten her ute, men fordi familien Bergane på ny skal inn i en "etableringsfase", og at far også trenger å være i nærheten i en slik prosess.

Selv om tanken smerter, tanken på alle de som trenger å få høre evangeliet er ute i Bolivia, så respekterer jeg avgjørelsen fra lederne på HK. Avgjørelsen fra HK kom bardus på meg. Men når det er sagt, så må jeg si at; jeg liker ledere som tar avgjørelser og ikke bare rører rundt grøten.

Nå slipper jeg å tenke mere på dette. 
Men folket, nøden og smerten kommer til å følge meg videre. Kallet til ytremisjon har ikke blitt mindre etter mitt møte med virkeligheten i Sør-Amerika.

Du som er ung: Følg Jesus, så vil Han gjøre deg til en menneskefisker. "Stafettpinnene" ligger ledige på indre bane. Ja, på den innerste sirkel, og i sentrum av all misjon:

18 Men alt dette er av Gud, han som forlikte oss med seg selv ved Kristus og ga oss forlikelsens tjeneste. 19 Det var Gud som i Kristus forlikte verden med seg selv, så han ikke tilregner dem deres overtredelser og la ned i oss ordet om forlikelsen. 20 Så er vi da sendebud i Kristi sted, som om Gud selv formaner ved oss. Vi ber i Kristi sted: La dere forlike med Gud! 21 Ham som ikke visste av synd, har Gud gjort til synd for oss, for at vi i ham skal bli rettferdige for Gud. 2Kor 5:18-21

Så får min familie og jeg plukke opp en "stafettpinne" i Norge.  Mitt Norge.....trenger også evangeliet!

Hans





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar