mandag 12. oktober 2009

Fredsprisen til Obama


Hvem som fortjener denne prisen mest, Barack Obama eller oppfinneren av smokken, kan nok diskuteres. Personlig vil jeg ikke ta stilling til det, selv om jeg kl. 03.42 på natten er svært takknemlig til han som oppfant smokken.


I 1979 var det Mor Teresa som fikk fredsprisen. Under sin tale da hun fikk Nobels fredspris sa hun: «Abort er det største onde, og fredens største fiende. For hvis en mor kan drepe sitt eget barn, hva kan forhindre oss fra å drepe oss selv eller hverandre? Ingenting.»
Det er 30 år siden disse ordene lød i aulaen i Oslo. Aldri vil de vel lyde igjen fra noen ”moderne” fredsprisvinner. Om noen i dag er takknemmelige for Mor Teresa sine ord under fredsprisutdelingen i 1979, vet ikke jeg. Men det kan nok tenkes at det lever en del 29- åringer i dag som fikk utvikle seg i fred i mammas mage, på grunn av fredsprisvinnerens ord.Vi må ikke glemme den krig som føres mot de små………


Sal 139:13f
13 Du har skapt mine nyrer, du formet meg i mors liv.14 Jeg priser deg fordi jeg er virket på forferdelig underfullt vis. Underfulle er dine gjerninger, det vet min sjel så vel.

PS. Selv om dette er en blogg for fam. Bergane, så vil vi av og til komme med slike innlegg som dette. Til slutt vil jeg ta med et vitnesbyrd fra kong David. Han hadde drevet hor med Batseba og fikk mannen hennes drept.

Vi leser:Sal 32:1-5
1 Av David. En læresalme. Salig er den som har fått sin overtredelse forlatt og sin synd skjult.2 Salig er det mennesket som Herren ikke tilregner misgjerning, og som er uten svik i sin ånd.3 Da jeg tidde, ble mine ben tæret bort, idet jeg stønnet hele dagen.4 For dag og natt lå din hånd tungt på meg. Min livssaft svant som i sommerens tørke. Sela.5 Jeg bekjente min synd for deg og skjulte ikke min skyld. Jeg sa: Jeg vil bekjenne mine misgjerninger for Herren! – Og du tok bort min syndeskyld. Sela.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar